- نویسنده : ابزار
- بازدید : 81 مشاهده
رضایت کاربران از دانلود فایل
پیشنهاد
3396
تعداد دانلود
3357
رضایت مندی
96%
توضیحات کامل در مورد فایل
دانلود تحقیق آماده در مورد تمدن و فرهنگ ایران باستاندر قالب فایل ورد با قابلیت ویرایش
پژوهشگران عزیز وبسایت فایل سحرآمیز امروز برای شما یک مقاله آماده درباره تمدن و فرهنگ ایران باستانبرای دانلود قرار دادیم امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد برای دیدن توضیحات بیشتر متن زیر را مطالعه فرمایید
جزییات به شرح زیر می باشد
- عنوان : تمدن و فرهنگ ایران باستان
- فرمت فایل : ورد doc ) word )
- قابلیت اجرا با نسخه های آفیس : 2013 تا آخرین نسخه
- قابلیت ویرایش بعد دانلود : دارد
- امکان پرینت گرفتن : بدون هیچ گونه مشکل در چاپ
- تعداد صفحه : 28
قسمتی از متن انتخاب شده از داخل فایل ورد در مورد تمدن و فرهنگ ایران باستانبه صورت زیر است
تمدن و فرهنگ ایران باستانیکی از برترین و پرافتخارترین تمدنهای جهان بوده است. این تمدن که از حدود ۷٬۰۰۰ سال پیش آغاز شده است، شامل دورانهای مختلفی نظیر دوره الامانی، دوره ایلامی، دوره هخامنشی، دوره آخمنید، دوره ساسانی و ... میشود. در ادامه به معرفی برخی از ویژگیهای تمدن و فرهنگ ایران باستان پرداخته میشود:
هنر و معماری:
هنر و معماری در تمدن ایران باستان بسیار پر رونق بود و اثراتی زیبا و قابل توجهی به جا گذاشته است. این هنر و معماری شامل مجموعههای معماری بزرگی همچون پاسارگاد، تخت جمشید، شاهنامه، گنبد کاووس و ... میشود. همچنین، نقاشی و گلدوزیهایی نظیر نگارخانههای مسکونی و عمومی، طرحهای روی همدیگر قرار گرفته از نقشهای برجسته، نقاشیهای دیواری و کاخی، گلدوزیهایی از قبیل قالیچه و جاجیم و همچنین آثار از جمله مینیاتورهای شاهنامه و کتیبههای حکیمی نیز دارای ارزش هنری بسیار زیادی هستند.
نوشیدنیها و غذاها:
نوشیدنیها و غذاهای ایران باستان نیز دارای ارزش فرهنگی بسیار زیادی هستند. در این دوره، آشپزی به عنوان یک هنر شناخته میشد و غذاهای مختلفی نظیر خورشتهای مختلف، کباب، آجیل، پلو، نانهای مختلف و ... تهیه میشد. همچنین، ایران در دوران باستان یکی از مهمترین مراکز تولید شراب بود که به عنوان نوشیدنی محبوبی در جشنها و مراسمهای مختلف مورد استفاده قرار میگرفت.
دین و فرهنگ:
دین در تمدن ایران باستان بسیار مهم بود و مذهبهای مختلفی در سراسر تاریخ ایران وجود داشتند. در دوران باستان، مذهبهایی نظیر زرتشتی، مانویتی، مغولی، یهودی و مسیحیت در ایران رواج داشتند. همچنین، فرهنگ ایران باستان شامل سنتهایی نظیر نوروز، مهرگان، سده، چهارشنبه سوری و ... بود که همچنان در برخی مناطق ایران تا به امروز ادامه دارند.
شعر و ادبیات:
شعر و ادبیات در تمدن ایران باستان بسیار مهم بود و شاعران و نویسندگان زیادی در این دوران وجود داشتند که آثار بزرگی را به جا گذاشتند. شاهنامه، از جمله برجستهترین آثار ادبیات ایران باستان است که توسط فردوسی نوشته شده و داستانهایی از تاریخ ایران را به شکل شعری شامل میشود. همچنین، دیوان حافظ، دیوان سعدی و دیوان عطار نیز از برجستهترین آثار ادبیات ایران باستان هستند.
علوم و فنون:
علوم و فنون در تمدن ایران باستان بسیار پیشرفته بودند. در این دوره، پزشکی، ریاضیات، نجوم، فلسفه و غیره بسیار پیشرفت کردند. از برجستهترین علمای ایران باستان میتوان به ابن سینا، ابوریحان بیرونی، خوارزمی و زکریای راز برجستهترین ریاضیدانان و علمای ایران باستان اشاره کرد. همچنین، فنونی نظیر معدنکاری، پزشکی سنتی، کشاورزی و دیگر فنون نیز در این دوره پیشرفت کردند.
اهورامزدا جمشید را به آمدن سیلی وحشتناک آگاه ساخت ، بنابراین شاه جمشید همت [41] به بنای باغی گذاشت تا مردم و حیوانات را از خطر نابودی برهاند و آن باغ به نام « ورجمکرد » مشهور است. این مطلب که از فرگرد دوم وندیداد آمدهاست ، میرساند که شاه جمشید در دوران یخبندان و در حدود یازدههزار سال پیش میزیسته است. جمشید به افتخار جاودانی نائل شد. هزاران سال از زمان وی میگذرد اما هنوز مردم ایران نوروز را جشن میگیرند این روز همان روز بر تخت نشستن شاه جمشید است که نهتنها مردم ایران آنرا گرامی میدارند و جشن میگیرند ، بلکه مردمان برخی کشور دیگر نیز همانند پارسیان در هندوستان و پاکستان و سایر نقاط جهان ، آنرا جشن میگیرند و بزرگ میدارند.
در روزگار شاه فریدون بود که ضحاک ستمگر به بند اندر کشیده شد و صلح و آرامش جای جنگ و ناامنی را گرفت و هم در زمان او بود که علم پزشگی و دانش جراحی ترقی شایان توجه نمود. در این زمان ، به دانشجویان رشته پزشگی ، خواص گیاهان طبی ، در درمان دردها ، آموخته شد. همچنین ، در این روزگار بود که دانش دامپزشگی پیدا آمد. برای پزشگان ، در برابر معالجه بیماران ، حقالزحمههائی تعیین شده بود که هیچ پزشگی حق نداشت بیش از آن میزان تعیینشده ، از بیماران دریافت دارد – برای درمان بیماریهای روحی ، بیماران را با کلام « مانترا » یا « کلام مقدس » معالجه مینمودند. این روش معالجه در آن روزگار ، بهترین راه علاج بیماران شناخته شدهبود. میدانیم که رستم ، پهلوان نامی ایران ، با یک عمل جراحی چشم بدین جهان گشود. این کار در روزگار منوچهر شاه ، نوه و جانشین شاه فریدون ، صورت گرفت. گفته اخلاقی معروف: « پاکیزگی ، نزدیکترین راه رسیدن به خداست » را ایرانیان باستان به بهترین وجهی عمل میکردند. نظافت و پاکیزگی برای هر کس ، از ابتدای طفولیت ، جزو مهمترین وظیفه بود. به مسئله « عقل سالم در بدن سالم است » اهمیت فوقالعاده داده میشد. ایرانیان باستان در پاک نگهداشتن آب و باد و خاک و آتش ، سعی وافر داشتند و میکوشیدند که با پاک نگهداشتن محیط اطراف خویش ، سبب پراکندهشدن میکرب و سرایت امراض به دیگران نشوند.
در کتاب وندیداد ، درباره دوری از امراض واگیردار و خویشتن را دور نگهداشتن از کثافات دستورات اکید آمدهاست. حتی در روزگار کنونی و با همه پیشرفتهائی که در بهداشت از مندرجات کتاب وندیداد درباره جلوگیری از امراض و سرایت آن توسط میکرب ، به دیگران آگاهی حاصل مینماید. در روزگار پادشاهی پیشدادی ، در بهداشت عمومی و ترویج حفظالصحه برای تندرستی مردم ، کوشش فراوان میشد.
در طی قرون و اعصار ، مذهب ایران باستان ، به نام مذهب یکتاشناسی در جهان شناخته شدهاست. حتی پیش از ظهور آشو زرتشت ، پیغمبر ایران باستان ، و در روزگار پادشاهان پیشدادی ، مردم به ستایش یک آفریننده به نام « مزدا » معتقد بودند و به همین جهت در شاهنامه فردوسی به آنها عنوان « مزدیسنی » یعنی پرستنده «مزدا» داده شدهاست. در روزگارانی بس دور ، اجداد ایرانیان و هندوان که آریائی خوانده میشوند ، در یک جا و با هم زندگی میکردند. به واسطه عدم توافق مذهبی ، این دو برادر از هم جدا شدند. این خود یکی از دلائل تمایل ایرانیان بسوی یکتاپرستی است. زرتشت پیغمبر ایران باستان ، این گرایش به سوی مزداپرستی را با تغییرات اساسی دیگر درهم آمیخت و مذهبی که مبنای آن بر یکتاپرستی استوار است به جهانیان عرضه داشت. هر زرتشتی در هنگام بستن کشتی ، بند بندگی زرتشتیان میسراید: « من استوارم به کیش مزدیسنی که آورده زرتشت است. میستایم پندار نیک را ، میستایم گفتار نیک را ، میستایم کردار نیک را ، میستایم دین نیک مزدیسنی را که بر ضد جنگ و خونریزی و دورکننده سلاح است. اهورامزدا را آفریننده تمام هستیها میدانم » .
با ارتباط این موضوع ، جا دارد که در اینجا سخنی از پروفسور ویلهلم گایگر آلمانی نقل [42] شود که مینویسد: « به غیر از قوم بنیاسرائیل ، هیچ ملت کهن دیگر به جز ایرانیان عصر اوستا در مشرقزمین ، نتوانست به چنین نقطه رفیعی از مذهب برسد. در هیچ نقطه دیگر از جهان مردم اینطور فارغ از الههپرستی نبودند. این ایرانیها بودند که به سوی یکتاپرستی گرائیده بودند » همانطور که در اوستا ، از پادشاهان سلسله پیشدادی چون هوشنگ ، تهمورس ، جمشید و فریدون و پهلوان نامبرداری چون گرشاسب سخن به میان است ، همچنین از پادشاهان و پهلوانان دوره کیانیان چون کیکاوس ، کیقباد ، کیخسرو ، گشتاسب و آشو زرتشت سخن رفتهاست.
آثار نوشته در زبان اوستا فراوان و در علوم مختلف بودهاست. اشوزرتشت ، پیغمبر برگزیده اهورامزدا بود که برای راهنمائی ابنای بشر به این جهان فرستاده شد. او حامل همان پیامهای آسمانی بود ، که در گاتها آمدهاست. بیستویک نسک اوستا ، که در علوم مختلف چون طب و هیئت و نجوم و غیره بود ، زرتشت برای راهنمائی مردم جهان آورد. آنطور که پلینی pliny مینویسد: اوستا بر روی دوازده هزار پوست و با خط زر و در دو میلیون سطر شعر بودهاست. در هنگام حمله اسکندر مقدونی به ایران و آتش زدن کتابخانه تخت جمشید ، نسخه از اوستا که در کتابخانه مذکور نگهداری میشد ، به دم آتش رفت و سوخت ، پس از این واقعه اسفانگیز ، دوباره در روزگار اشکانیان و ساسانیان به جمعآوری اوستا پرداختند و همانند سابق آنرا در بیستویک کتاب تنظیم کردند. متاسفانه ، یکبار دیگر در هنگام حمله تازیان بایران ، به این گنج بزرگ صدمه جبرانناپذیر رسید که امروز فقط پنج کتاب از بیستویک کتاب باقیمانده است. در میان این پنج کتاب ، تنها کتاب « وندادید» است که بطور کامل به دست ما رسیده است.
و ... برای مطالعه کامل فایل را دانلود فرمایید.